Skip to content

In het Westen duikt chai ineens op de meest onverwachte plekken op (ja we bedoelen jullie, chai-lattes), maar in India is chai veel meer dan het woord voor thee.

We overdrijven niet als we zeggen dat de melkachtige, zoete, kruidige mix die bekend staat als ‘chai’ in elk facet van de Indiase samenleving is doorgedrongen; van prachtige Bollywoodsterren tot Jan Modaal drinken het goedje. Al eeuwenlang wordt in het hele land van dit wonderlijke opwekkende drankje genoten van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, in de trein, in cafés en thuis. Voor onze melange hebben we gekozen voor een klassieke, evenwichtige combinatie van chaithee-specerijen —gember, kardemom, zwarte peper, kruidnagel en kaneel— die de onbedwingbare chaismaak naar boven brengen.  

VOORDELEN VAN CHAITHEE

Lipton Chaithee kan je helpen om alles uit je dag te halen en geeft je de energie om de hele dag scherp te blijven. Zo kun je alles aan wat op je pad komt. 

  • TThee is een heerlijke manier om dagelijks 2 tot 2,5 liter te drinken.1 Het belangrijkste ingrediënt van thee is water en dat is wat je lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren. Thee bestaat voor 99,5% uit water en is dus net zo hydraterend en verfrissend als water.2, 3 Genoeg drinken is een (thee)eitje. Ga er lekker voor zitten, drink en geniet! 
  • Een dagelijkse consumptie van 400 mg flavonoïden kan als onderdeel van een voedingspatroon volgens de richtlijnen helpen je hart gezond te houden. De hoeveelheid flavonoïden kan per theesoort verschillen, maar een kopje kan al gauw tussen de 100 en 150 mg bevatten, tegenover 37 mg in een glas verse sinaasappelsap!4
  • TThee bevat minder cafeïne dan koffie*. Zwarte thee is perfect als je minder cafeïne wil drinken, want het drankje bevat de helft minder cafeïne dan koffie en houdt je gehydrateerd!
  • In ongezoete thee zitten geen calorieën: Kiezen voor drankjes zonder toegevoegde suiker in plaats van drinken dat met suiker gezoet is, kan bijdragen aan een gezond voedingspatroon volgens de richtlijnen.5


HAAL HET BESTE UIT JE THEE

Onze chai zit vol krachtige, geurige specerijen en is met een heerlijk wolkje melk een geweldige manier om je zintuigen te prikkelen en je dag goed te beginnen.

Om de volle pittige smaak te ervaren, kun je onze chai het beste ongeveer 2 tot 3 minuten laten trekken; dan komen de smaken van de krachtige specerijen echt vrij. Je drankje moet een mooie, heldere ambergele kleur krijgen en, dankzij de overvloed aan geurige specerijen die allemaal de boventoon willen voeren, krijgt het vanzelf zijn krachtige en intense smaak. Traditioneel wordt chai gezoet en met melk geserveerd om de zware specerijen wat te verzachten.

MEER DAN THEE: LEUKE WEETJES

  • Nu je weet wat de voordelen van zwarte thee voor jou zijn, ontdek dan ook hoe anderen dankzij onze duurzame theeteelt en onze samenwerking met de Rainforest Alliance van Lipton profiteren!
  • Oprichter Sir Thomas Lipton vond dat iedereen thee moest kunnen drinken, niet alleen rijke mensen. Daarom streefde hij naar goedkopere manieren om de thee te verpakken en verzenden. Lees hier meer over zijn erfgoed.
  • Thee helpt ons al duizenden jaren om de dag door te komen. Kom meer te weten over de fascinerende geschiedenis van thee. 


1. De Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) raadt mannen en vrouwen aan om respectievelijk 2 liter en 2,5 liter water per dag te drinken.
2. Ruxton CH & Hart VA. Zwarte thee verschilt niet enorm van water als het gaat om hydratatie bij mensen: resultaat van een gerandomiseerde, gecontroleerde studie. Br J Nutr. 106(4): 588-95, 2011.

3. Ruxton CH, Phillips F & Bond T. Is thee een gezonde bron van hydratatie? Br Nutrition Foundation. Nutrition Bulletin, 40, 166-176.

4. US Department of Agriculture Database for the Flavonoid Content of Selected Foods Release 3.2. september 2015, minimaal herzien in november 2015. 1 glas verse sinaasappelsap bevat ongeveer 37 mg flavonoïden, 1 middelgrote rode appel bevat ongeveer 45 mg, 180 gr broccoli bevat ongeveer 3 mg

5. U.S. Department of Health and Human Services & U.S. Department of Agriculture. 2015 – 2020 Voedingsrichtlijnen voor Amerikanen. 8e versie. December 2015. Beschikbaar via http://health.gov/dietaryguidelines/2015/guidelines/.