Skip to content
GESCHIEDENIS van lipton

HOE HET BEGON

GESCHIEDENIS

What Set Sir Thomas apart was that, in an age when tea was a rare and expensive luxury, he believed that anyone should be able to enjoy tea at its best.

Ben je klaar voor een stukje geschiedenis? Voor het begin van ons verhaal gaan we helemaal terug naar de 19e eeuw en de visie van één man: Sir Thomas Lipton. Vanuit zijn eenvoudige huurhuis in Glasgow groeide Sir Thomas uit tot wereldberoemde ondernemer, zeevaarder en natuurlijk uitzonderlijke theehandelaar. 

Toen hij nog maar 16 jaar was, meldde Sir Thomas zich aan als scheepsjongen en vertrok op avontuur naar de VS. Nadat hij hier verschillende baantjes heeft gehad, keert hij terug naar Schotland om zijn ouders te helpen in hun kruidenierswinkel. 


Eerste winkel van lipton

Het Ontstaan Van Lipton® Thee

Sir Thomas voelde zich in de winkel als een vis in het water en al snel groeide die ene zaak uit tot een keten met winkels in heel Glasgow. Een van de producten die hij zijn klanten verkocht was thee. Hij zag al gauw een heleboel mogelijkheden voor dit verfrissende drankje en kocht zijn eerste theeplantage in Ceylon (nu Sri Lanka). Hij reorganiseerde de plantage en introduceerde een innovatief kabelbaansysteem voor een efficiënter vervoer van de bladeren.

Sir Thomas

MARKETINGGENIE

Sir Thomas, die altijd voorop liep, greep elke gelegenheid voor spectaculaire publiciteitsstunts aan en gaf hiermee zelfpromotie een heel nieuwe betekenis. Toen in 1871 de eerste Lipton®-kruidenierswinkel in Glasgow geopend werd, vierde hij dit door de grootste kaas ter wereld te importeren en 'Lipton-bankbiljetten' uit te brengen. Deze man wist hoe hij mensen moest vermaken, en dat loonde want binnen de kortste keren hield het hele land van Lipton.

Hoboken New Jersey

THEE VOOR IEDEREEN

Maar wat Sir Thomas zo bijzonder maakte, was zijn overtuiging dat in een tijd waarin thee een schaars en duur product was iedereen uit elke klasse van thee moest kunnen genieten.

Hij richtte in Hoboken, New Jersey zijn theeverpakkingsbedrijf Thomas J Lipton Co.® op en ging op zoek naar manieren om het verpakken en vervoeren van thee goedkoper te maken. Losse thee werd niet meer in kratten verpakt, maar in verschillende formaten. Ook stopte hij met handelen via een tussenpersoon en zo was hij de eerste die losse thee direct aan de massa verkocht. Eindelijk hoefde je niet meer van adel te zijn om van een lekker kopje thee te kunnen genieten.


De Revolutie Van Het Theezakje

Niet lang daarna werden theezakjes bij toeval uitgevonden door de Amerikaanse koopman, Thomas Sullivan (hij stuurde theemonsters in zijden zakjes naar klanten en zij dachten dat de thee met zakje en al in het water moest). Thomas Lipton was erg toekomstgericht en was de eerste die begon met het verkopen van theezakjes. Hij was ook de eerste die de

In Onze Thee Zit Innovatie

Tegenwoordig hebben we een van de meest gevarieerde thee-assortimenten die er is. Van fruitigeijsthee tot aromatische chai, er is thee voor elke gelegenheid. Waarom probeer je niet eens wat nieuws? Je nieuwe lievelingssmaak is misschien maar een paar slokjes van je verwijderd.