Thee is niet alleen het meest populaire drankje ter wereld, Lipton is ook nog eens 's werelds grootste theemerk. Daarom vindt Lipton® het belangrijk om voor de planeet te zorgen - tijdens het inkopen, verbouwen, verpakken en verkopen van onze thee.  

Voor ons als groot bedrijf is duurzaamheid een belangrijke verantwoordelijkheid (ons moederbedrijf Unilever koop 12% van de zwarte thee ter wereld). Toch zien we ook een grote kans in duurzame ontwikkeling – wij kunnen helpen een mooiere toekomst voor onze planeet te creëren. Een kopje thee-gelijk.

VOOR GROTE EN KLEINE BOEREN

Natuurlijk betekent duurzaamheid ook dat we voor mensen moeten zorgen. Onze theeboeren bevinden zich in Kenia, Argentinië, Tanzania en Sri Lanka – sommige van deze plantages zijn van ons, maar we kopen ook in bij 1000 plantages en meer dan 600.000 kleine landbouwbedrijven. En omdat we op zo'n mondiale schaal werken, hebben we ons ook aangesloten bij een mondiale organisatie, de Rainforest Alliance, om ervoor te zorgen dat iedereen die voor ons werkt een eerlijke prijs voor onze thee krijgt.

GROTERE GEMEENSCHAPPEN BEREIKEN

De Rainforest Alliance is een onafhankelijke organisatie die samenwerkt met individuen, gemeenschappen en bedrijven (zoals dat van ons) om de biodiversiteit te behouden en duurzame leefgewoontes te beschermen. Onze Lipton Kericho-plantage was in 2007 de eerste theeplantage ter wereld die het Rainforest Alliance-keurmerk kreeg. En sinds 2015 wordt 100% van onze thee ingekocht bij Rainforest Alliance gecertificeerde theeproducenten. Daar zijn we erg trots op.


DE THEE-INDUSTRIE VERBETEREN

Toch is het werk nooit klaar. De Rainforest Alliance moedigt boeren ook aan om gewassen op een meer duurzame manier te verbouwen en hun plantages duurzamer te beheren. Dit wordt gedaan door middel van milieubescherming, sociale gelijkheid en economische levensvatbaarheid. Dat betekent dat boeren niet alleen worden geholpen hun onderwijs en opleiding te verbeteren, maar dat er tegelijkertijd ook sociale rechten, uitkeringen en loon voor werknemers en hun gezinnen worden gecreëerd. Door te kiezen voor thee met een Rainforest Alliance-keurmerk, maak je een positief verschil voor de toekomst van onze boeren, hun werknemers en de hele planeet.

VOOR HET MILIEU ZORGEN

We geloven ook sterk in een positieve impact op de planeet (terwijl we onze klanten hun lievelingsthee blijven bieden). Dit doen we door middel van milieu-initiatieven zoals de Duurzame Landbouwcode van Unilever.

Door dit soort verbintenissen heeft het aantal inheemse bomen op onze plantages kunnen toenemen (we hebben meer dan 370.000 bomen geplant om vogels en wilde dieren te helpen). We hebben afvalwaterzuivering verbeterd om lokaal drasland te creëren. En meer dan 97% van de energie die nodig is om op onze Lipton-plantages thee te produceren, is afkomstig uit hernieuwbare energiebronnen.

Ook willen we het gebruik van pesticiden in de landbouw terugdringen – of zelfs helemaal stoppen. Door met de Rainforest Alliance samen te werken, stimuleren we het gebruik van biologische alternatieven en garanderen we goede scholing indien er wel pesticiden worden gebruikt. En hoewel sommige van onze theesoorten nog wel sporen bevatten, werken we er constant aan om dit te beperken.

KLANTEN ZOALS JIJ ONDERSTEUNEN

Duurzaam zijn betekent dat we alle plekken waar we een verschil kunnen maken moeten erkennen. Onze inspanningen komen dan ook overeen met die van internationale autoriteiten, waaronder de Wereldgezondheidsorganisatie. Het is weer een ander onderdeel van onze verantwoordelijkheid. Neem gerust contact met ons op als je nog vragen hebt – we verstrekken je graag meer informatie. Wij beleven, ademen – en drinken – uiteindelijk ook thee. Net zoals jij. En we zijn je dankbaar voor al je steun.