Skip to content

Wist je dat je met het papier dat onnodig voor theeverpakkingen gebruikt wordt vier rondjes om de aarde kunt maken? Dat is een heleboel verspild papier en wij doen ons best om hier verandering in te brengen. 

Wij willen dat je tijdens het drinken van je kopje thee ook vrolijk wordt van het feit dat je iets kleins voor de planeet hebt betekend. Veel mensen maken zich vandaag de dag zorgen over het overmatig gebruik van verpakkingsmateriaal voor veel van onze dagelijkse producten. Daarom werken we er bij Lipton® constant aan om de hoge kwaliteit van onze thee te behouden, terwijl we de hoeveelheid verpakkingsmateriaal tot een minimum beperken. 

EENVOUD SIERT DE VERPAKKING

Dat hebben we gedaan door producten en verpakkingen zo te ontwerpen dat er minder grondstoffen voor nodig zijn en ze makkelijker afbreekbaar zijn. Voor onze Lipton®-gezinsverpakkingen wordt nu 40% minder verpakkingsmateriaal gebruikt dan voorheen (dat is geweldig!). De doosjes zelf zijn compacter dan ooit, maar nog steeds heel makkelijk open te maken – en doordat we theezakjes niet meer individueel in papieren wikkels verpakken, hebben we onze hoeveelheid afval drastisch verminderd. Bovendien komt het meeste papier dat we gebruiken van de grootste certificatiesystemen ter wereld: PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification) en FSC (Forest Stewardship Council). Deze keurmerken garanderen dat hout en producten die van hout worden gemaakt, zoals onze Lipton-verpakkingen, afkomstig zijn uit duurzaam beheerde bossen met een goed onderhouden ecosysteem en waar de rechten van lokale arbeiders worden gerespecteerd.

HET AROMA WORDT VASTGEHOUDEN

Natuurlijk rijst de grote vraag hoe we onze thee vers houden als hij niet meer in die kleine individuele wikkels wordt verpakt? Dat is een heel goede vraag. Gelukkig zijn die papieren wikkels niet verantwoordelijk voor het vers houden van de thee (pfiew!). Dat komt doordat ze niet luchtdicht zijn. De verse smaak van een kopje Lipton-thee ligt in het handwerkproces. De thee die je zet met het laatste zakje uit een van onze doosjes is dus net zo lekker als het eerste kopje was. En niet alleen onze theezakjes worden op deze manier ontworpen en verpakt – ook liefhebbers van onze losse thee kunnen met een gerust hart genieten van duurzaam verpakte thee met een heerlijk verse smaak.

 

ELKE STAP TELT

Dit alles helpt ook de economische duurzaamheid te verbeteren. Het doel van ons moederbedrijf (Unilever) is dat het gewicht van verpakkingen in 2020 met een derde is afgenomen1. Het bedrijf houdt sinds 2010 zijn afvalvoetafruk bij. In lijn hiermee is ons uitgangspunt om waar mogelijk te verminderen, hergebruiken en recyclen. Dat is een hele opgave, maar wel een waar Lipton® zich vastbesloten op toelegt - of het nou gaat om verbeteringen in het recycleproces, innovatie van verpakkingen of het terugdringen van het gewicht van onze materialen. We zijn ook op een andere manier toegewijd aan het milieu. Om te beginnen hebben we meer dan 1,3 miljoen bomen geplant om ontbossing tegen te gaan. Dus, stap voor stap en beetje bij beetje proberen we bij te dragen aan een schonere, groenere planeet en een duurzame levensstijl voor onze klanten.

1. https://www.unilever.com/news/press-releases/2017/Unilever-commits-to-100-percent-recyclable-plastic.html