De geschiedenis van Lipton thee

Sir Thomas Lipton groeide op in een huurhuis in Glasgow. Niets wees erop dat hij een revolutie zou ontketenen in de theewereld. Maar het duurde niet lang voordat zijn reclamestunts en gedurfde marketingcampagnes ervoor zorgden dat zijn naam theegeschiedenis zou schrijven.

Het begin van de geschiedenis van Lipton thee

In 1890 ging Sir Thomas op pad om zijn eerste theeplantages te kopen. Hij kocht 22 vierkante kilometer van de Dambatenne theeplantage in het hooggebergte van Ceylon en reorganiseerde de plantages om de productie efficiƫnter te maken.

Sir Thomas Lipton: een marketinggenie

Thomas Lipton was een groot fan van marketingstunts. Toen zijn eerste 20.000 kisten thee aankwamen in Glasgow, organiseerde hij een feest met een parade met live muziek.

Toen in 1871 de eerste Lipton-kruidenierswinkel werd geopend in Glasgow, importeerde hij 's werelds grootste kaas en gaf hij zelfs zijn eigen Lipton-geld uit.

Tegen de tijd dat hij zijn eerste lading thee verscheepte, was Thomas Lipton miljonair.

Thee wordt goedkoper 

In 1893 richtte Sir Thomas Lipton officieel de Thomas J Lipton Co. op, een theeverpakkingsbedrijf gevestigd in Hoboken, New Jersey. Hij vond dat iedereen thee moest kunnen drinken, niet alleen de rijken, dus streefde hij ernaar om de verpakking en verzending goedkoper te maken.

Sir Thomas verpakte zijn losse thee niet in kratten, maar in verpakkingen van verschillende formaten. De thee werd bovendien gestandaardiseerd, zodat klanten van Lipton precies wisten wat ze konden verwachten.

De geschiedenis van theezakjes

Theezakjes werden per ongeluk uitgevonden door de Amerikaanse handelaar Thomas Sullivan. Hij stuurde monsters van zijn thee naar klanten. Hij deed dit in zijden zakjes. Zijn klanten dachten dat ze het hele zakje in water moesten dompelen en zo ontstond het theezakje.

Thomas Lipton dacht altijd vooruit en wist hoe belangrijk theezakjes zouden zijn voor zijn product. Lipton was ook het eerste theemerk dat instructies voor het maken van thee op het label van het theezakje zette.

Lipton nu en de Rainforest Alliance

Lipton innoveert nog steeds. In Nederland is 100% van onze thee Rainforest Alliance Certified. Door kleine boeren te steunen, kunnen we duurzaamheid garanderen van de plant tot jouw kopje thee.

We innoveren ook als het gaat om theesmaken. We doen de erfenis van Sir Thomas elke dag eer aan met steeds meer nieuwe smaken.

Dit vind je misschien interessant

Wees creatief met thee